Послание митрополита Фотия во Псков против стригольников (и по другим вопросам) 1422 или 1425 г

Приводится по изданию: Казакова Н.А., Лурье И.С. Антифеодальные еретические движения на Руси XIV - начала XVI в. М.-Л. 1955 Список источников


«Послание Фотия» 1422—1425 гг. издавалось один раз — в «Русской исторической библиотеке» (т. VI, № 51). Датировка «Послания» предложена А. С. Павловым: она основана на упоминании в «Послании» о «казнех смертоносных», — Павлов отожествлял эти «казни» с голодом, бывшим во Пскове в 1422 и 1425 году (ПСРЛ, V, СПб., 1851, стр. 23—25. Ср.: Псковские летописи, вып. I, 1941, стр.35)

«Послание» 1422—1425 гг. известно нам в следующих списках:
1) ГИМ, Синод. № 562; 4°; нач. XVI в. «Послание», лл. 398—402;
2) БИЛ, Рум. № 204; 1°; перв. пол. XVI в. «Послание», лл. 438—445. По этому списку «Послание» было издано в РИБ;
3) ГПБ, Соф. № 1323; 1°; перв. пол. XVI в. «Послание», лл. 361—363;
4) ГИМ, Синод. № 996; 1°; сер. XVI в. «Послание», л. 632 сл.
Мы издаем «Послание» 1422—1425 гг. по списку ГИМ Синод. № 562 (С) с исправлениями и разночтениями по списку БИЛ, Рум. № 204 (Р).

[1]Послание Фотея митрополита во Псков о священническом чину[1 ]

Благословление Фотиа, митрополита Киевского и всея Руси во Псков, збору святые Троици и збору святые Софии и збору святого Николы, игуменом и попом, и священническому всему и иноческому чину, и посаднику Федосью Фефиловичу и старым посадником, и всему Пъскову,, христоименитым господним людем, живущим всем под законом божиим! Что есте вы, господнии священници и игумени и попы и диякони, писали ко мне с своим братом священником попом Иевом, и о том слышал есмь, как туто уничижение и понос на чин великаго божия священьства, и како судят вас: где вам что взяти, или кто поклеплет вас, и велят вам облещи себе во всю одежю священническую, и таковою ротою судят вас. И такова убо безчиниа ни в писании обрехох, ни слышах где. А убо в том сану священническом не царю временному посылаеми есте, но к царю царствующим и господу господствующим. И тамо, идеже предстоите, и тамо и аггилом предстоящим, тех одеаниих ваших священных касающеся. И на сия той священническый чин устроися. И вы же убо посадникы и все христоименитое господне людьство смотрите о семь, иже отселе да не будеть таковый понос и рота чину великаго божья священьства. Понеже бо неудобь разумеваю откуду таковое безчиние введеся ту в вас: мирьскым и рота — целованием крестным на имениех, и чину великаго божиа священьства рота и их священным саном. А убо не предана есть христианом православным рота, и не ротою судити повелено есть, но по Христову еуагельскому глаголющему слову судяще: «Пред двема или треми сведетели, да станеть всяк глагол». И тако повсюду священничество судится, и без двою или без триех сведетелей достоверных священник не осужается. И в вас убо то не вем, како тое и самое еуагельское слово оставлено бысть, и ротою судимо есть божье священьство. И имже саном священник одеян всегда предстоить царю царствующим и господу господьствующим всегда Христово тело и честную кровь в том сану дръжаще, аггельскыми лики оступлен, и так тем саном священник одеян изводится на тризнища и на понос и на безчестие, и тако судом вашим, тою ротою священнаго своего сану, от вас осужаеми суть. И сего ради благословляю ваше православие, отселе да не будет таковый суд на великое божье священьство, но суд да будеть божия правды со сведетели достоверными.

А что ми пишете вы, священници: котораго отца от вас сын духовный в запрещении каком, и отходить к другому, и другий того приимаеть: и о том убо по правилом приемляй священник в запрещении сына духовнаго чюжаго, а не с волею и с не отпущением отца прьваго, и приимаяй убо сына чюжаго сам той священник запрещение прииметь, от священьства въздержится, донележе еже останется от таковых; а приятый сын к первому отцу да приходить. А что ми пишете, что который поп овдовееть, и он ся женить: ино то безъчинствено есть: понеже не земнаго царя той бысть служитель, но небеснаго. И который убо ради сладострастья и сътворив таковое оженится, а пол тела своего мертвенаго земли предасть, и той убо преобидить божье служительство. А попадье тако же нелепо ходити замуж: понеже едино бысть тело преже с своим мужем, и то убо есть яко пол тела мертваго. А что ми пишете, что суть у вас таковии: одеяние аггельскаго образа с себе сложив, да мирьская на ся взем, и в миру живуть, и таковии убо яко поругателе суть тому великому аггельскому образу; и о таковых есмь преже много к вам писал и ныне пишу, и что с нужею да приводите тех в монастырь, облечете их во одеяния иноческая. А что ми пишете, что котораго ради какова дела жена, утаився мужа своего, и идет в монастырь, и игумени таковых постригают: ино тие игумени в запрещении суть и в воздержании от священьства. А муж убо или жена в болезни или не в болезни, которых похощеть от них; к чину иноческому, и муж убо жене волю даеть и ножици, а жена такоже мужеви. А инако несть предано постригати. А что ми пишете, что и черници от мужей жены постригают, а без игуменов: ино тех постригающих должно есть показнити заточением в монастыри, в храмине или в яме; а котораа пострижена, а платие чернеческое на ней было, и именовала на себе инокини, и та от игумена свершена пострижением да будеть. А что ми пишете, что игумени по миру жены мужскыя в покаянии держать: ино аже не нужи ради, нелепо игуменом венчаниа творити, ни в рожении женам молитвы даяти, ниже в покаянии жену держати; а старцу духовну и во иночестве утвержену игумену, человеку добродетелну, не отлучено и жены в покаании держати. А что ми пишете, что который игумен при смерти пострижет котораго мужа или жену, и как ми пишете, что игумени не велять попу бельцю ни проводити, ни пети, ни поминати тех душь: ино без игумена несть достойно проводити и пети. А поминати всегда умерших душа и игумену и попу единако велено[2] есть. А нужа лучится, игумена не будеть, ино попу белцу и проводити и пети. А что ми пишете, что который человек первую жену отослав или вторую, да поймает третью, или четвертую, а Попове их благословляють: но те попы по правилом без священьства суть. А что ми пишете, что много у вас и пятероженцев и многоженцев, ино в християньстве православном нигде так не слышах, и богу ведомо, колико ми о том рыдание есть, како заблужьших зело, иноверственых, в божие пастве избранной такое безаконие бысть: ради тела тленнаго, мертвенаго, вмале растлимаго червьми, душам единородным бысть погубление. И о четвероженцев убо преже к вам писах и ныне пишу. А о пятероженцех и многоженцех вам пишу: в том безъзаконнии будущих, якоже убе оканнаго Магмета ересобудущих, отлучайте и тех божиа церкви, и блюдуще никако приношения приимати от них, ни доры не дающе им, ни богородичина хлеба. А аще отстанутся от тех беззаконний и с рыданием обратятся, каася тех своих грехопадениих, и по епитимиях да сподобите их к церквам божиим приходити, и потом и за многое по многых епитемиях неправленых, и дору даати им и богородичин хлеб. А святое причастие при часе смертнем вдати таковым. И о тех есть о том в божьих судьбах. А что ми пишете, что дьякон ростригину жену понял, скимникову: ино и тех разлучити должно есть; аще не разлучятся, и епитемьями великими связати тех. А что пишете, что поп вдовець попадью понял, ино тие яко мертви посполу суще (полу бо их телеса мертва суща и земли предана), и той убо бывый поп яко преобидник божия служительства бысть: а та попадья, не схранив чистоту единаго своего тела с первым своим мужем, и достоить тех разлучити. А что пишете, что и проскурници замуж ходять, ино тие преже как были богу на службу собе вдали и чисте свои руци уготовали, а потом изволиша не духовнаа мудроствовати, но плоти годити, и таковых достоить ходящим по духу удалятися. А что ми пишете, что суть у вас котории проскурници, и мясо ядять и проскуры пекуть: ино о ядении мяса не толико есть отлучение; но аще и мясо ядять, но довлела бы в тех паче чистота духовнаа и телеснаа и покаание всегдашнее к отцу духовному. А что ми пишете, что котории попы без нужи великие оставив церковь, и к иной приходять: ино тое не предано есть божествеными отци; но к которой церкви презвитер поставлен бысть и написание от епископа, и тамо должен есть и до живота служите тому божию престолу, и нужу претръпеваа, аще кого не епископ изведет, или людие града того, по воли же епископа. А что ми пишете, что суть у вас некотории попове, до обеда пиють в праздники и во иныя дни: ино который священник до обеда пиеть, и таковый первое и второе и третие да накажется[3], яко да престанеть. И по сем того аще нерадити начнеть, ино въздержание от священьства таковому 40 дний. Да слышание мое, что деи суть в вас которыи попы и дияконы вдовци, тако и пребывают в мирьских и священьствують: ино священником мирьским, докогда богу благоволившу в временой их жизни с их подружии быти, и тогда и священьство их бысть; а егда богу вземшу их подружия и, по вышереченному, пол их телес, то мертвых суть, и земля своего тела естественаго в растление червем прият: и должни суть таковии, благодаря божьи судбы и его повеление, в монастыря отходити и во иноческаа одеяния от настоятеля духовнаго игумена острищи собе, и о своих согрешениих и о своем конце и о своем ответе рыдающе, и обновив собе о всем чистым покаянием к своему духовному отцю, и по достоиньству аще суть достойни, и тогда да священьствують таковии в манастырех, а не вь мирьскых. И се же убо, по божественых отець преданию, в всей своей святейшей митрополии, отнюдуже в ню приидох, и таковое запрещение и заповедь священником вдовьствующим възложих. Но ныне како грех ради наших нужи ради и ради божьих казней смертоносных, на ны належащих, на мало время от воздержания и тех разреших. А ваше великое божие священичьство благословляю от мирьских прийти, с обновлением всяко духовным, по достоиньству, в священноиноческаа, и юже ризу подобия одеания ангельскаго въсприяти хощете, и тако сию нескверну и чисту потщите собе с единородную своею бесмертною душею пред поставити своему владыце. А ослушение о сем никако да будет в вас еже в мирьских священьствовати. Вас же, великое божье священьство, мирьских, благословляю о поискании и всем разсужения духовнаго, еже ищете от смирения нашего, и молю, яко да и дела таковая всякая споследствують ми словесем тем, собою добраго образа всем подавающи, и яко да о пастыри изрядне паства възвеселится и обоя исполнятся благости [4].

Да и о сем же, господни священници, смотрите: о сущих тех в вас развращенных от врага диявола стригольницех прилежне зрите, како направити их в богоразумие и в познание истинны еуаггелия слушати и апостольскых и отеческых преданей. И егда держаще собе будут в преданиих евангельскых и апостольских и отеческых и егда могут бога и отца собе нарицати. А аще диявольским запятием и злоухищрением до конца будут таковии, зовоми стригольници, от бога отпадающе, и блюдите о таковых, никако в ястьи и питьи верным с теми съприобщатися; но блюдите о таковых и от священных, еже да не предайте како святаа псом, ни да помещете бисера пред свиньями: и ибо ожидаеть таковых геена и огнь неугасаяй. И сего ради всяко потщите собе вы, священици господни и богоразумное Христово людство, от сего освобождения[5]тем подавайте, благоуветне всяко тех възводяще от помрачения в прозрение духовных очию и в познание богоразумия истинны еуаггелиа, а зело нерадящих о сем — и нужами (толико кровь и смерть да не будуть на таковых, но инако всяко), заточении приводити тех в познание, да не погибнуть, ни снидуть в ад в помрачении своем.

А божия же о всем благодать и милость и молитва моя и благословение да есть о всем с вашим истинным господним священничеством и с всем вашим православием христоименитаго людства, живущаго в законе божии. А дана грамота на Москве, месяца септеврия в 24.

Да и о сем же еще слышах от попа Иова, что деи збор святыя Троици и збор святыя Софеи и збор святого Николы, игумены и попы и дияконы възъбраняють вам от игрищ неподобных дьявольскых, от плесканиа: зане таа игрища неподобьственая — ельлиниская суть, и святыми отци христианом не предана суть, и никако повелена творити, но отлучена суть. Да еще слышание мое, что де заговев великый святый пост, еже есть божье десятование всего лета, и простии деи людие бой и плищь стваряють и позорища безчинъная, еже суть богу мерзъкаа и ненавидима. И о том благословляю великое ваше православие, чтобы отселе того безчиниа в вас не было. А милость божиа да есть со всеми вами.

Примечания

[1-1] С вписано мелким почерком киноварью; Р а се что судить попов ротою, и что жены от мужей стригутся тайно от черниць.
[2] С велено переправлено из волно; Р волно.
[3] Так Р; С кажется.
[4] С повторено и да исполнятся благости.
[5] Испр.; С освожения.

Ссылки по теме
Форумы